Jeśli zdarzyło Ci się stosować już różne metody sprzedaży internetowej i wydaje się, że właściwie masz wątpliwość czy dają one wystarczające efekty, to… witaj w klubie :) Po pierwsze każdy sprzedawca musi przejść przez masę nieskutecznych metod. Po drugie musisz wystarczająco długo stosować te działające metody, aby w końcu to zadziałało.

Większość osób, które podejmuje się sprzedaży rezygnuje zbyt szybko. Widziałem już całą masę blogów, które szybko wystartowały, a potem 1-2 miesiące i przestały pojawiać się w nich nowe artykuły. Ludzie zaczynają reklamę w AdWords, nie ustawiają limitów budżetowych i po kilku, kilkunastu dniach rezygnują bo nie mają sprzedaży. Zaczynasz pisać na Facebooku, nowych fanów nie przybywa, po miesiącu rezygnujesz.

Metody sprzedaży internetowej to nie wspinaczka górska po skalnej ścianieZawsze niezmiernie mi jest smutno, kiedy widzę, jak ktoś bardzo dobrze wystartował, ale potem tuż przed osiągnięciem pierwszego wyraźnego efektu rezygnuje. To tak jak dojść na szczyt jakiejś góry i 10 metrów przed szczytem zawrócić. Rozumiem, że czasem warunki „pogodowe” mogą być tak niekorzystne, że lepiej nie ryzykować życia. Ale biznes to nie wspinaczka w Himalaje. Jako mała firma zaczynasz od wspinaczki na małe górki, czy wzniesienia. Nie ma tu tak ostrych i ryzykownych podejść, choć za to droga może być faktycznie długa. Jest bardziej płasko ale długo.

Tak więc najpierw trzeba uzbroić się w cierpliwość. Dobrze jest wyznaczyć sobie czas jaki decydujemy się poświęcić na przetestowanie danej metody. A potem trzymać si tego czasu. Pamiętaj, że kiedy wybierasz nową metodę sprzedaży internetowej, dowiedz się ile czasu potrzebujesz na uzyskanie pierwszych efektów.

W czasie stosowania wybranej metody uważnie sprawdzaj jej efekty. Czasami na pierwszy rzut oka może się wydawać, że dana metoda nie przynosi efektów, a wcale tak nie musi być. Jeśli na przykład reklama nie daje sprzedaży, to nie znaczy, że metoda reklamowa jest zła, tylko może trzeba poprawić sposób w jaki z niej korzystasz. Tak bardzo często jest właśnie z reklamammi w Google AdWords. Podobnie też często dzieje się z pozycjonowaniem przez publikowanie. Można dużo i często pisać, a pisać na złe tematy i w niewłaściwy sposób formatować tekst, a efektów w postaci ruchu na stronie i tak nie będzie.

Sprawdzaj każde oznaki sukcesu. Nie zawsze będzie to bowiem od razu duża sprzedaż. Jeśli dopiero uruchomiłeś swój sklep internetowy, to potrzeba kilku miesięcy, aby pojawił się na niej naturalny ruch, wystarczający do pierwszej sprzedaży. Na początku stosowania jakiejś metody uważnie więc sprawdzaj pierwsze symptomy jej skuteczności.

Sprawdź o ile zwiększył się ruch w sklepie od ostatniego miesiąca, kwartału, czy półrocza. Jeśli zaczynasz i miałeś ruch na poziomie 100 wejść miesięcznie, to sprawdź czy nie masz już czasem 200 wejść miesięcznie?

Metody sprzedaży internetowej: sprawdzanie statystyk

 

Jest duża pokusa aby zrezygnować po 3 miesiącach, bo masz tylko 400 wejść, czyli zaledwie 12,5% tego czego oczekujesz. Wydaje się, że potrzeba jeszcze co najmniej roku. A tak naprawdę wystarczy drugie tyle pracy co dotąd, a korzyści mogą być 8-krotnie większe niż po pierwszych 3 miesiącach! Wystarczy policzyć, że jeżeli to tempo się utrzyma, to za zaledwie za pół roku będziesz mieć 3200 wejść!

Oczywiście możesz też przyspieszyć sprzedaż stosując wiele metod sprzedaży internetowej na raz. Bardzo polecam tę metodę. Jednak najpierw uruchom i dopracuj jedną metodę, a dopiero potem weź się za następną. Szczególnie warto to robić z metodami, które nie kosztują Cię inwestycji finansowej. Jeśli stosujesz kilka metod, to wówczas możesz zrezygnować z niektórych wcześniej niż zaplanowałeś, jeśli zauważysz, że inne metody przynoszą Ci szybciej efekty,

Pamiętaj też, że w przypadku metod sprzedaży internetowej, za których stosowanie musisz płacić, koniecznie musisz pilnować swojego budżetu. Na samym początku ustal sobie ile jesteś gotów zainwestować i przez jaki czas. Następnie regularnie monitoruj jaka kwota jakie przyniosła efekty. Jeżeli to nie będzie od razu sprzedaż, a tylko ruch na stronie, to musisz zrobić następujące rzeczy zanim zrezygnujesz:

  1. Sprawdź co możesz zrobić, aby ci, którzy już odwiedzają twoje strony jednak dokonali zakupu. Możesz to zrobić zadając im pytanie. Dlatego właśnie warto budować listę emailową, aby po prostu wysłać do nich emaila z takim pytaniem.
  2. Prześledź uważnie ścieżkę jaką przechodzą użytkownicy Twojej witryny. Wykorzystaj do tego dane z Google Analytics. Przejdź tę samą drogę albo najlepiej poproś aby ktoś przy tobie ją przeszedł (ktoś z rodziny lub znajomych). Wyszukaj sytuacje, w których można łatwo zrezygnować z pierwotnej chęci dokonania zakupu.
  3. Sprawdź czy strona docelowa zawiera wystarczająco dużo informacji potrzebnych do podjęcia decyzji o zakupie danego produktu?
  4. Sprawdź czy na pewno przyciągasz właściwe osoby. Może reklama mówi o czymś innym niż użytkownicy widzą później na stronie? Może reklama nie kieruje od razu na odpowiednią stronę, tylko klient musi ją jeszcze wyszukiwać wśród wielu linków i pokus na stronie?
  5. Czy wystarczająco często kontaktujesz się potencjalnymi klientami? Jeśli produkt, który sprzedajesz wymaga z reguły więcej czasu do zastanowienia przed zakupem, musisz co jakiś czas przypominać się ze swoja ofertą. Możesz to robić wielokrotnie wyświetlając reklamę tym samym osobom lub stosując marketing e-mailowy. W pierwszym przypadku najlepszy do tego jest remarketing, a w drugim autoresponder.

Jeśli potrzebujesz pomocy w przeanalizowaniu stosowanych przez siebie metod sprzedaży internetowej, możesz zgłosić się na bezpłatny audyt stron internetowych.

Czasami jednak żadne, nawet najbardziej wyszukane metody sprzedaży internetowej nic nie pomogą. Sukces w internecie zależy bowiem również od tego jaka jest podstawowa strategia Twojego biznesu. To która metoda zadziała może zależeć od tego, co dokładnie sprzedajesz i do jakiej grupy docelowej. Często też warto połączyć metody sprzedaży tradycyjnej ze sprzedażą internetową. A może po prostu potrzebujesz ludzi do wykonywania niektórych czynności, do których tak naprawdę nie masz talentu? Czasem trzeba sobie spojrzeć szczerze w oczy i odpowiedzieć nawet na najtrudniejsze pytania.

Przyczyną tego, że wszystkie dotychczas stosowane przez Ciebie metody sprzedaży internetowej nie działają może więc tkwić zupełnie poza samą sprzedażą internetową. Ponieważ jednak sukces sprzedaży internetowej tak bardzo od tego zależy, musimy również o tym tutaj rozmawiać. Dlatego o tym właśnie będzie najbliższe poniedziałkowe szkolenie przez internet na żywo.

Zarejestruj się na webinar

Na spotkanie zaproszę eksperta od budowania strategii marketingowych, który pomoże zbudować najpierw odpowiedni fundament dla Twojego biznesu. A wiadomo, kiedy fundament jest mocny, to wówczas, to co będzie w oparciu o niego tworzone, będzie stabilniejsze i będzie mogło być większe. Zapraszam!