Rozliczanie kosztów wysyłki

Naliczając klientowi koszt wysyłki możesz dopisać go na wystawianej przez siebie fakturze sprzedaży. Koszty za wysyłkę odliczysz sobie na podstawie faktury, którą otrzymasz od Poczty Polskiej.

Pamiętaj, że Poczta Polska świadczy usługi, które są zwolnione z podatku VAT. Z kolei Ty nie masz prawa świadczyć usług transportowych, które są zwolnione z VAT. W związku z tym musisz płacić dodatkowy VAT od takich usług.

Możesz to jednak rozliczyć w inny sposób.



Jeżeli klient upoważni Ciebie (pisemnie, ustnie lub mailem) do zawarcia umowy z Pocztą Polska, wówczas umowę zawrze bezpośrednio klient. Kwota pieniężna przekazana przez klienta do Ciebie jako kwota zwrotu opłaty pocztowej, nie będzie wówczas wynagrodzeniem za usługi transportowe, podlegającym opodatkowaniu VAT, ale zwrotem kosztów poniesionych przez Ciebie (czyli pełnomocnika z punktu widzenia umowy na wysyłkę z Pocztą Polską).

Taki zwrot nie podlega ujęciu jako przychód (opłata pocztowa nie jest kosztem), nie podlega również wykazaniu na fakturze, paragonie fiskalnym, nie podlega w ogóle opodatkowaniu VAT.

Zwrot ten musi być dokonany w wysokości kosztów wysyłki pocztowej. Pamiętaj więc, aby cena towaru obejmowała jego opakowanie i czynności związane z wykonaniem pełnomocnictwa. Na fakturze czy paragonie wpisuj jedynie towar.

Z punktu widzenia przepisów podatkowych nadanie takiej przesyłki na mocy udzielonego pełnomocnictwa jest dokonywane przez podatnika w imieniu i na rzecz klienta.

W sklepie internetowym lub w opisie aukcji informuj też, że kupując u Ciebie klienci zawierają umowę pełnomocnictwa na wysyłkę.

Zobacz też opisy: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

0 Responses to Rozliczanie kosztów wysyłki

  1. monkakk 31 stycznia 2008 w 20:40 #

    Skoro biorę fakturę z poczty ze zwolnionym podatkiem to dlaczego nie mogę wystawić paragonu lub faktury za taką samą usługę z takim samym podatkiem? Jeżeli doliczę do towaru przesyłkę to będzie to niezgodne ze stanem faktycznym- towar 22% VAT, a usługa ZW VAT. To bez sensu.

  2. Mirek Szmajda 1 lutego 2008 w 23:01 #

    Moze to i bez sensu, ale tak po prostu jest, że tylko Poczta Polska jest zwolniona z podatku VAT. W związku z tym, że Twoja firma nie ma uprawnień do zwolnienia z VAT za usługi wysyłki, musisz doliczyć podatek VAT jeżeli wpisujesz tę kwotę na fakturze.

    Dlatego najlepiej stosuj pełnomocnictwo od klienta. Na fakturze możesz odnotowywać w uwagach, że taka opłata została naliczona. Wtedy właśnie nie doliczasz VATu.

  3. Monika 10 lutego 2008 w 18:43 #

    A czy tak samo jest w przypadku, gdy sprzedawca jest ryczałtowem? Po prostu nie wpisuje kosztu dostawy na fakturze? Ryczałtowiec niby nie może mieć kosztów.

  4. Monika 10 lutego 2008 w 19:02 #

    i jeszcze jedno pytanie: a czy udzielenie pełnomocnictwa dotyczy też sprzedawcy ryczałtowca podmiotowo zwolnionego z VAT?

  5. Mirek Szmajda 11 lutego 2008 w 10:50 #

    Jeżeli Twoja firma jest zwolniona z podatku VAT, to wtedy nie ma tego problemu. Nie musisz doliczać podatku VAT do kosztów wysyłki, bo nie płacisz tego podatku.

  6. monkakk 17 lutego 2008 w 23:27 #

    W przypadku faktury ok mogę dopisać informację w uwagach, a co zrobić z paragonem tam nie dopiszę nic. A może nie wystawiać paragonów z opłatą pocztową. Wtedy byłoby prościej. Ostatnio widziałam, że ludzie na aukcji dopisują informację o pełnomocnictwie. Czy to wystarczy?

  7. Mirek Szmajda 18 lutego 2008 w 17:57 #

    Niektórzy faktycznie wystawiają tylko faktury VAT. Można to też robić inaczej, ewidencjonując oddzielnie wszystkie wpłaty na poczet płatności na poczcie. Wówczas nie pisze się nic, ani na fakturze, ani na paragonie. Zaewidencjonowane przychody na rzecz płatności za wysyłkę wpisuje się jednym dowodem wewnętrznym jako przychód.

    Informację o pełnomocnictwie jak najbardziej należy umieszczać w aukcjach czy sklepie internetowym. To jest niezależna sprawa od samej ewidencji przychodów.

  8. tomirk 25 lutego 2008 w 23:14 #

    A refakturowanie kosztu wysylki? Slyszalem o takim sposobie. Nie jest to wtedy zwykle doliczanie za przesylke, do czego mozemy nie miec wogole uprawnien (do obslugiwania wysylki), ale przerzucenie kosztow tej operacji na naszego klienta. Nie jestem pewien jak wtedy jest z VAT-em, ale nie wspominacie tu o tej metodzie, wiec chcialem uzupelnic – moze ktos cos wie wiecej na ten temat, to sie wypowie :).

    Pozdrawiam, Tomir

  9. Mirek Szmajda 27 lutego 2008 w 22:51 #

    Nie możesz wystawiać faktury ze zwolnionym VATem ponieważ Poczta Polska korzysta ze zwolnienia jako podmiot. W związku z tym refakturując musiałbyś dodatkowo opodatkować tę usługę stawką VAT 22%.

  10. candy 7 października 2008 w 23:21 #

    czy w przypadku pełnomocnictwa, dla celów dowodowych powinno drukować sie lub tez zapisywać aukcje w formie plików ?

  11. Mirek Szmajda 8 października 2008 w 08:17 #

    Nie ma takiej potrzeby, aby zapisywać aukcje w formie plików z uwagi na rozliczenie kosztów wysyłki. W razie czego i tak masz historię wszystkich transakcji w formie e-maili, które Allegro do Ciebie wysyła (warto tę historię zachowywać). W sprzedaży wysyłkowej najważniejszy jest fakt otrzymania pieniędzy, czyli wyciąg bankowy.

    A propos zapisywania aukcji, to warto to robić wtedy, kiedy danej aukcji nie zamierzamy przez jakiś czas juz dalej wystawiać. Aby zachować opis na wszelki wypadek. Z aukcji zakończonych na Allegro po kilku tygodniach opis bowiem zniknie. A może się w przyszłości jeszcze przydać.

  12. Ania 15 października 2008 w 20:58 #

    ALe kosztów wysyłki i opakowania nie da się czasami przewidzieć co do złotówki w przypadku sprzedaży na aukcji różnych towarów. Czasami wystąpi jakaś niedopłata czy lekka nadpłata przez klienta (bo ktoś zamówi większą ilość, albo sprzedawca przeszacuje wagę towaru).

  13. Mirek Szmajda 16 października 2008 w 16:25 #

    Aniu, dlatego najbezpieczniej pobierać od klientów możliwie najniższe koszty wysyłki. Jeżeli my będziemy dokładać do kosztów wysyłki, to wszystko w porządku.

    To co dołożymy możemy wliczyć sobie w koszty. Otrzymując bowiem fakturę z Poczty Polskiej, jeżeli rozliczamy koszty wysyłki na zasadzie pełnomocnictwa, nie możemy zaliczać w koszty kwot faktycznie poniesionych przez klienta. Jednak nadpłatę możesz już zaliczyć w koszty na podstawie tej faktury.

    Trzeba więc na bieżąco notować przychody na koszty wysyłki pobrane przez klienta i faktycznie poniesiony koszty wysyłki. Czasem więc może ostatecznie okazać się, że lepiej doliczyć VAT i dopisać koszty wysyłki na fakturze. Musisz wybrać co będzie dla Ciebie i Twoich klientów korzystniejsze.

  14. Ania 17 października 2008 w 12:02 #

    czyli rozumiem, ze z poczta polska powinnam podpisac jakas umowe aby i ta fakture wystawila?
    czy nie moge po prostu trzymac dowodow nadania?
    czy podpisanie umowy jest koniczne?

  15. Fragles 29 października 2008 w 10:41 #

    Mój znajomy wpisuje na fakturze ‘Usługi pocztowe’ w osobnej pozycji podaje nr PKWiU 64.11.12 a potem kwotę. Z tego co twierdzi jest to jak najbardziej zgodne z prawem. Poza tym każdy dowód nadania podpina do faktury i na tej podstawie odlicza wszelkie koszta przesyłki.

  16. Mariusz M 19 listopada 2008 w 10:19 #

    przepraszam za lamerskie pytanie, ale dopiero co zaczynam sprzedaż w internecie i wolę zadać to pytanko zanim będzie za późno.

    W aukcjach mam informacje o udzielaniu pełnomocnictwa przez kupującego. Wpłaca on kwotę za towar, załóżmy 100zł + koszty wysyłki 10zł. Czyli na konto firmowe wpływa 110zł.

    Wystawiam paragon, obecnie nabijam tylko 100zł za sam towar, koszt przesyłki muszę także nabijać? Później podawać ten koszt mojej księgowej?

    Księgowa jeszcze nie miała do czynienia z aukcjami i wysyłkami i po prostu chcę się dowiedzieć od kogoś już obeznanego.

    Wyjaśnijcie mi to proszę Koledzy tak na mój prosty chłopski rozum.

    pozdrawiam serdecznie!

  17. RyaN 27 listopada 2008 w 06:42 #

    Zastanawiam się czy można zamiast kosztów wysyłki na fakturze dać pozycję “koszty pakowania i przygotowania do wysyłki” i taką informację na stronie, a sam koszt wysyłki jest darmowy dla Klienta i pokrywa go sprzedawca ;) ?

  18. Mirek Szmajda 1 grudnia 2008 w 14:38 #

    Można tak zrobić, ale VAT 22% i tak należy w to wliczyć.

  19. Mirek Szmajda 1 grudnia 2008 w 14:42 #

    Mariuszu M – nie musisz nabijać kosztu przesyłki jeżeli korzystasz z pełnomocnictwa i faktycznie płacisz 10 zł (lub więcej, ale nie mniej!) za przesyłkę na poczcie. Nie możesz jednak odliczać sobie kosztów z faktury jaką otrzymujesz od Poczty Polskiej. To klienci bowiem pokrywają to co Ty płacisz na poczcie. W sytuacji pełnomocnictwa to nie jest Twoim kosztem.

  20. lenkars 3 lutego 2009 w 13:56 #

    ja tez zaczynam sprzedaz na allegro,czyli jezeli napisalam na swojej stronie ze kupujacy udziela mi tego pelnomocnictwa
    i ja nadaje przesylke w jego imieniu to w “potwierdzeniu nadania” w polu nadawcy wpisuje swoje dane czy kupujacego

  21. Mirek Szmajda 3 lutego 2009 w 14:25 #

    Lenkars, w potwierdzeniu nadania w polu nadawcy wpisujesz swoje dane, bo Ty przecież wysyłasz towar.

  22. lenkars 3 lutego 2009 w 14:52 #

    i jeszcze tylko jedno czy jezeli nie wpisuje tego w koszty to czy ta faktura z poczty jest mi potrzebna? bo wydaje mi sie ze nie

  23. Mirek Szmajda 3 lutego 2009 w 17:56 #

    Ja akurat biorę fakturę z poczty i wpisuję ją w całości koszty. Jednocześnie wystawiam dowód wewnętrzny na przychód w wysokości należności na wysyłkę otrzymanych od klientów.

    U mnie klienci płacą zawsze tyle samo za wysyłkę. Nawet jeżeli mnie wysyłka kosztuje więcej. Jest to taki rodzaj rabatu dla nich ode mnie, kiedy zamawiają większą liczbę sztuk produktu.

    Dlatego koszty z poczty mam zawsze większe niż przychody na wysyłkę otrzymane od klientów. Tym samym w ostatecznym bilansie jakiś koszt powstaje w wysokości tego co ja dopłacam. Poza tym zdarzają się też jakieś inne przesyłki (np. do urzędu, listy do klientów itp.) i po prostu fakturę biorę od razu na całość.

  24. lenkars 13 lutego 2009 w 14:52 #

    Od 28 stycznia prowadzę sprzedaż wyrobów jubilerskich na allegro, właśnie się doczytałam w internecie, ze muszę mieć kasę fiskalną. Dzwoniłam do urzędu skarbowego i potwierdzili to , że na sprzedaż wyrobów jubilerskich muszę mieć kasę fiskalną.(oczywiście nie przyznałam sie ze juz to zrobialm) Co mam teraz zrobić żeby nie mieć żadnych kłopotów z US??? Na każdą sprzedaną rzecz wystawiałam fakturę.

  25. ana 13 lutego 2009 w 22:29 #

    A czy wyroby jubilerskie to tylko zloto i srebro?
    Czy na wyroby z metali nieszlachetnych też trzeba mieć kasę?
    Poza tym jezeli sprzedaż mozna porównac z wplywami na konto to podobno kasy nie trzeba mieć? Czy moze ktoś zna ten przespis?

  26. magda 12 marca 2009 w 22:58 #

    witam chce zalozyc dzilalnosc gospodarcza sprzedaz przez internet forma opodatkowania ryczalt 3% bez vat jak rozliczac koszty wysyłki? np sprzedaje rzecz za 40 zl koszty 10zl czy ryczal jest od 40 zl czy odz 50? czy moze mam odprowadzic od 40 zl 3 % a od 10 zl 8,5% jako usluga bo z taka opinia sie tez spotkalam?? co zrobic aby nie wejsc w prog 8,5%? bez koniecznosci wliczania kosztow w cene towaru tylko zwyczjanie poajac koszty w opisie aukcji?

  27. qba 14 marca 2009 w 18:09 #

    Za dużo zachodu z tymi fakturami.
    Wydaje mi sie ze lepiej jak to Mirek napisal korzystac z pelnomocnictwa z mozliwie jak najnizszymi kosztami przesylki, przykladowo za przesylke 4 zł, za pobraniowa 11.50, tak zeby nie przekroczyla faktycznej ceny na poczcie, a ewentualne straty miec wliczone w cene towaru.
    Z jednej strony cena towaru sie troche zwiekszy ale z drugiej mozemy koszt przesylki wykorzystac marketingowo :) – “ze najnizsza wsrod konkurencji” :)

  28. jj 21 marca 2009 w 17:58 #

    Powtórzę pytanie magdy, bo mnie też ta kwestia nurtuje – jak wygląda sprawa rozliczania kosztów wysyłki przy ryczałcie – np. towar o wartości 40zł i przesyłka 10zł? Podatek rozliczamy od 40, czy 50zł?

  29. Eve 31 marca 2009 w 20:14 #

    Mirku, jeśli ustalę sobie koszt wysyłki na niskim poziomie – tak, żeby klient (udzielający pełnomocnictwa) nigdy nie przepłacił i od czasu do czasu dopłacę do tego ja, to koszty, jakie poniosę z tych dopłat księguję jako pozostałe wydatki w kolumnie 13? Jeśli tak, to w jaki sposób mam je udokumentować? Na potwierdzeniu nadania będę miała cenę np 5 PLN, podczas,gdy od klienta otrzymam “regulaminowe” 4 PLN. To dodatkowe 1 PLN dopłacam i księguję, jako dowód traktując to potwierdzenie nadania (a w zasadzie jego 1/5 :))?

  30. lenkars 18 kwietnia 2009 w 19:22 #

    prowadze sprzedaz bizuterii za pomocą kasy fiskalnej, czy do kpir wpisuje raporty dobowe czy miesieczne

  31. qba 20 kwietnia 2009 w 17:27 #

    lenkars skad jestes?

  32. lenkars 21 kwietnia 2009 w 10:41 #

    z gdanska, a czy to ma jakies znaczenie?

  33. qba 21 kwietnia 2009 w 16:13 #

    nie, tak tylko pytam ;)

  34. lenkars 21 kwietnia 2009 w 20:33 #

    a wiesz jak ksiegowac te raporty o ktore pytalam?

  35. qba 23 kwietnia 2009 w 10:55 #

    Niestety, niewiem.

  36. max 7 maja 2009 w 21:54 #

    lenkars, do kpir wpisujesz raporty dobowe, (jeśli nie masz jescze kasy fiskalnej to robisz to za pomocą dowodu wewnętrznego), jeśli natomiast zbliżasz się z przychodem do kwoty 20.000 zł w pierwszym roku sprzedaży lub 40.000 zł sprzedaż w kolejnych latach to musisz zainstalować kasę fiskalną.

  37. lenkars 8 maja 2009 w 12:15 #

    dzieki,a kase juz mam

  38. lenkars 20 maja 2009 w 23:08 #

    Mam jeszcze jeden problem. kupuje srebro w granulacie na wage, sprzedaje wyroby na sztuki, jak sie później z tego rozlicze? ile sprzedalam srebra? sa to wyroby o roznej wadze i cenie?

  39. kris 30 maja 2009 w 07:32 #

    Witam. Czy koszty wysyłki mogę dodać do ceny towaru i wypisać jedną pozycją. Jestem vatowcem i podatek 3,5%.

  40. lukaszm 7 czerwca 2009 w 17:15 #

    Witam. Jestem początkującym sprzedawcą trudniącym się handlem w internecie, wręcz laikiem w tym temacie jak i całej DG. Prosiłbym uprzejmą czy też uprzejme osoby o wytłumaczenie najlepiej “jak przedszkolakowi” problemu związanego z wysyłaniem przedmiotów poprzez Pocztę Polską.
    Jestem płatnikiem VAT, posiadam drukarkę fiskalną współpracującą z PC Market. Trudnię się dopiero od miesiąca tym wszystkim i kiedy przyszła pora wystawiać pierwsze paragony to mam z tym problem, toteż nie wiem jak wprowadzić a następnie rozliczyć się z tytułu wysyłki.

    Weźmy przykład; sprzedaję na allegro koszulkę za 50zł + koszt priorytetu 10zł i 14 za pobraniem wpisany w warunkach aukcji.
    Jak mam teraz to zrobić? Wprowadzić na “magazyn” usługę? “wysyłka” i “wysyłka za pobraniem”?
    Jeśli klient wpłaci mi na konto te 50zł i 10 za przesyłkę a powiedzmy poczta zażyczy sobie za tą usługę 7,50? czy też 8,50?
    Mam od tego wszystkiego już całkowity mętlik w głowie – nie wiem już co mam robić. Bardzo proszę o pomoc, postaram się jakoś odwdzięczyć.
    Podam w razie czego swój email: majq84(małpa)wp.pl
    Z góry dziękuję za pomoc.

  41. Magda 22 czerwca 2009 w 20:33 #

    Mirku, nie wiem, czy Cię dobrze zrozumiałam z tymi fakturami:
    “Ja akurat biorę fakturę z poczty i wpisuję ją w całości koszty. Jednocześnie wystawiam dowód wewnętrzny na przychód w wysokości należności na wysyłkę otrzymanych od klientów.
    [...]
    Tym samym w ostatecznym bilansie jakiś koszt powstaje w wysokości tego co ja dopłacam. Poza tym zdarzają się też jakieś inne przesyłki (np. do urzędu, listy do klientów itp.) i po prostu fakturę biorę od razu na całość.”

    Czyli przy pełnomocnictwie, płacę w imieniu klientów za przesyłkę i biorę f-rę na swoją firmą, tak? Zbieram f-ry i robię zestawienie otrzymanych pieniędzy od klientów na przesyłkę. Czyli różnica to mój koszt. Np. f-ry sa na 253zł, a od klientów dostałam 233, czyli 20zł to mój koszt.
    Jak księgowej mam przedstawić taki wewnętrzny dowód?

  42. Mirek Szmajda 22 czerwca 2009 w 21:31 #

    Magdo, fakturę z poczty rozliczasz normalnie w koszty (czyli te przykładowe 253 zł). Wystawiasz dowód wewnętrzny na przychód z kwot otrzymanych od klienta (w podanym przykładzie 233 zł). W efekcie ostatecznie wyjdzie, że masz taki koszt jaki podałaś. Jednak ważne aby to rozbić na dwie pozycje, przychód i koszty. Ostatecznie uzgodnij to też ze swoją księgową.

  43. meg 10 lipca 2009 w 23:59 #

    Witam, czy Ktoś może orientuje się, czy zamieszczenie informacji o ‘udzieleniu pełnomocnictwa sprzedającemu przez klienta’ w regulaminie sklepu internetowego jest zgodne z prawem oraz czy obowiązuję opłata skarbowa od takiego pełnomocnictwa ???

  44. jab 15 lipca 2009 w 19:07 #

    Meg, jest zgodne z prawem i od jakiegoś czasu ten rodzaj pełnomocnictwa nie wymaga opłaty.

  45. jab 15 lipca 2009 w 19:08 #

    A ja mam pytanie: jak księgować w KPiR nadpłaty? Często klienci zaokrąglają sumę należności o np. 30 groszy. Co z tym? Koszt zwrotu przelewem przewyższa kwotę… Klienci zwrotu nie oczekują…

    Ps.
    czy jeśli księguję w KPiR sprzedaż na podstawie raportu miesięcznego (fiskalizuję wszystko) to robię błąd?

  46. maranka 19 lipca 2009 w 18:15 #

    Wszyscy podają jako wyjście upoważnienie od klienta do nadania wysyłki, ale nikt nie pamięta o tym, że upoważnienia tego rodzaju są honorowane wyłącznie potwierdzone notarialnie. Jak sobie wyobrażacie potwierdzanie u notariusza dziesiąt lub set dziennie upoważnień, nie mówiąc już o kosztach.

  47. Marta 31 sierpnia 2009 w 12:56 #

    Witam
    Chciałam się upewnić czy dobrze zrozumiałam jeżeli na aukcji jest napisane o pełnomocnictwie wówczas nie płace vatu za koszt przesyłki otrzymany od klienta i nie uwzględniam na fakturze? Tylko księguje przychód w postaci dowodu wewnętrznego na podstawie ? no właśnie czego? Z góry dziękuję za odpowiedź

  48. Mirek Szmajda 31 sierpnia 2009 w 22:44 #

    Marto, księgujesz na podstawie otrzymanej wpłaty przelewem bankowym.

  49. lenkars 2 września 2009 w 12:03 #

    witam,
    ja tez chcialabym sie dowiedziec co zrobic z nadplata, jak ja zaksziegowac

  50. megi 19 września 2009 w 00:02 #

    Ja nie jestem Vatovcem, mam podatkową księgę pzychodów i rozchodów, sprzedaję na allego bez pełnomocnictwa jak jest z tymi paragonami fiskalnymi???
    Na paragonie mam jakiś towar np. blaszka 2 szt. 10 zł, następnie wysyłka pocztą np 1 szt. 15 zł
    SP.ZW.G

    czy to jest prawidłowe ???

  51. damian76 30 listopada 2009 w 23:14 #

    witam,jedno pyt..
    Jak wprowadzic koszty pakowania towaru do
    programu fakturujacego….aby program widzial koszty jako czysty zysk netto

  52. Przemek 16 lutego 2010 w 21:32 #

    Witam !!!
    Mam takie pytanie: czy korzystając z opcji pełnomocnictwa można prowadzić pocztową książkę nadawczą, czy trzeba korzystać z tych małych dowodów nadania?

  53. Mirek Szmajda 16 lutego 2010 w 22:34 #

    Przemku, to nie ma znaczenia jak prowadzisz dokumentację odnośnie wysyłki. Książka nadawacza, czy małe dowody nadania, to tylko potwierdzenia wysyłki. Niekiedy poczta nawet wymaga prowadzenia książki nadawczej, kiedy tych przesyłek jest już bardzo dużo. Koszty i tak rozliczasz na podstawie faktury z poczty.

  54. mador 20 lutego 2010 w 13:58 #

    Powierzmy że zdecyduję się na pełnomocnictwo i będę wysyłał za pobraniem, czyli nie będę miał kosztów z tytułu niedopłaty ani nadpłaty ze strony kupującego, bo zostanie mi zwrócone tyle ile ja zapłacę za wysyłkę. czy w takiej sytuacji również muszę brać FV od Poczty Polskiej ? ma może wystarczą same dowody nadania ?
    Proszę o odpowiedź.

    • Mirek Szmajda 23 lutego 2010 w 15:10 #

      Matador, to nie jest kwestia pełnomocnictwa. To jest kwestia tego jak rozliczasz u siebie koszty. Niezależnie bowiem od ostatecznego wyniku na zero ważne jest aby te koszty (i przychody) rejestrować. Z tego co się orientuje, to same dowody wysylki normalnie nie wystarcza. Moje biuro rachunkowe rozlicza koszty na podstawie faktur zakupu z poczty, a przychody na podstawie wyciągu i zestawienia w postaci dowodu wewnętrznego.

  55. iwona 22 lutego 2010 w 11:35 #

    Witam mam pytanie odnośnie pobierania opłaty za przesyłke Zaczynam sprzedaż na allegro i mam taką sytuację że za dużo policzyłam koszt wysyłki klient tyle mi wpłacił na konto a w rzeczywistości wyszło mniej. Co mam zrobić z tą różnica chodzi o 3 zł.Co w takiej sytuacji trzeba zrobić (na zasadzie pełnomocnictwa)

  56. Karolina 27 lutego 2010 w 21:27 #

    “Jeżeli Twoja firma jest zwolniona z podatku VAT, to wtedy nie ma tego problemu. Nie musisz doliczać podatku VAT do kosztów wysyłki, bo nie płacisz tego podatku.” Proszę o jakieś prawne źródło, tak żebym miała pewność, że osoba prowadząca działalność w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie rejestrowaną, korzystającą ze zwolnienia przedmiotowego nie musi dochodu (nadpłaty) z tytułu realizacji przesyłki opodatkowywać podatkiem 22%. Chyba, że takiego źródła nie ma i to się opiera na ogólnej zasadzie…

    • Mirek Szmajda 28 lutego 2010 w 22:48 #

      Karolino, musisz te wszystkie pytania skonsultować z doradca podatkowym lub choćby z ksiegowym. Ja tylko dziele się tym jak rozlicza to moje biuro rachunkowe, ale nie mogę Ci doradzic w Twojej sytuacji.

      Koszty za wysylke przesyłek nierejestrowanych, czyli np. list ekonomiczny lub priorytetowy rozliczasz już w momencie zakupu znaczkow. Wtedy bierzesz fakturę.

  57. Karolina 27 lutego 2010 w 21:44 #

    Osoba prowadząca działalność w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie rejestrowaną, korzystającą ze zwolnienia przedmiotowego nie musi dochodu (nadpłaty) z tytułu realizacji przesyłki opodatkowywać podatkiem 22%? Ma to traktować jako czysty dochód i ująć go w deklaracji PIT?
    Dla celów dowodowych wystarczy potwierdzenie nadania? Co z listem ekonomicznym?

  58. wieiwo 10 marca 2010 w 16:28 #

    Witam. Mam również pytanie odnośnie kosztów wysyłki. Jeśli sprzedając towar i sama ustalam sobie jego cenę (chodzi o malowane obrazy) a w aukcji piszę wysyłka gratis. Czy wówczas też muszę uwzględniać gdzieś koszty wysyłki?

    • Mirek Szmajda 10 marca 2010 w 23:45 #

      Wieiwo, możesz po prostu wliczyć koszty wysyłki w cenę towaru. Mając własny towar to jest najlepszy sposób na rozliczenie kosztów wysyłki.

      Podobnie robi na przykład merlin.pl. Koszty wysyłki rozlicza proporcjonalnie do wartości poszczególnych produktów. Ponieważ książki sprzedawane są z zerowym VATem, nie jest wtedy doliczany VAT do kosztów wysyłki.

  59. Puchal 11 marca 2010 w 09:38 #

    Czy kupuąc towary na allegro które pózniej chcę sprzedać za pośrednictem firmy muszę mieć umowe kupna sprzedaży w przypadku zakup od osób prywatnych czy mogę to w jakiś inny sposób ewidencjonować np na podstawie potwierdzenia przelewu?
    Czy wysyłając towar i pobierając od klienta 14 zł a przesyłka kosztowała 15 to czy muszę ewidencjonować tą złotówke w kosztach czy mogę poprostu uznać, że przesyłka kosztowała 14? Działając na podstawie pełnomocnictwa.
    Pytanie ostatnie, czy pełnomocnictwo może być mi udzielone np w tytule przelewu i czy wystarczy zwrot “Udzielam pełnomocnictwa na wysyłke w kwocie 14 zł”
    i jak sprawa się ma w przypadku wysyłki pobraniowej czy wtedy także obowiązuje pełnomocnictwo? Czy w takim przypadku np. lepiej wliczyć koszt paczki w cene towaru?

  60. Nowicjusz 21 marca 2010 w 11:00 #

    Witam, Mam pytanie dotyczące rozliczenia kosztów wysyłki. Załozylem dzialalnosc gospodarcza i che sprzedawac na Allegro. Na razie jestem “nievatowcem” i w zwiazku z tym jak mam rozliczyc ten koszt? Wiadomo wszystkim, ze kupujacy wplaca na moje konto kwote w calosci ( cena towaru z wysylka). Jak mam to rozliczyc? Z tego co przeczytalem to taka kwota jest dla mnie przychodem od tego odejmuje koszt towaru wg. mojej ceny i od tego licze podatek 18%. A co z kosztem wysylki ( znaczki, koperta)? A po drugie ten koszt wysylki tak naprawfe ponosi kupujacy, wiec czy ja moge rowniez go potraktowac jako moj koszt.

    • Mirek Szmajda 21 marca 2010 w 12:37 #

      Nowicjusz, Ty płacisz za koszty wysyłki, więc to jest Twój koszt. To co kupujący wpłaca Ci na poczet tych kosztów jest Twoim przychodem.

  61. Nowicjusz 21 marca 2010 w 14:29 #

    W takim razie nie ma zadnej róznicy jak na jednej aukcji podam np. że w cenie towaru jest juz zawarty koszt wysyłki a na drugiej aukcji podam cene towaru + koszt wysyłki? A o co chodzi a z tymi upoważnieniami, ktore daje mi kupujacy na zawarcie umowy z pocztą? I czy koniecznie musze miec faktury z poczty jak nie bede vatowcem? Na poczcie mam zamiar kupowac tylko znaczek a koperty w hurtowni np. 100 szt. i czy w zwiazku z tym vakture za koperty moge wrzucic jako moj koszt?

    • Mirek Szmajda 22 marca 2010 w 10:59 #

      Nowicjusz, to czy rozliczasz się z podatku VAT, czy też nie, nie ma tu żadnego znaczenia. Jeżeli nie będziesz mieć dokumentu kosztowego za wysyłkę, to nie będziesz mógł odliczyć tego kosztu. A będziesz mieć przychód.

      Koniecznie znajdź sobie księgowego i z nim uzgadniaj takie rzeczy. Prowadząc samodzielnie księgowość możesz się wpędzić w poważne koszty. Pamiętam jak kilkanaście lat temu zaczynałem moją pierwszą działalność i nie zgłosiłem w porę przejścia na VAT w Urzędzie Skarbowym. Oj, kosztowało mnie to później mnóstwo pieniędzy. Musiałem zapłacić VAT od wystawionych dokumentów, a nie wolno mi było odliczyć VATu zapłaconego.

      Nie popełniaj więc tego błędu co ja i od razu znajdź sobie doradcę księgowego. Nie opieraj się tylko na tym co wynajdziesz w internecie. Bo może Cię to później słono kosztować.

  62. Nowicjusz 22 marca 2010 w 11:32 #

    Chyba masz racje bo jak na pierwsza działalnosc to jest tego troche za duzo.
    P.S
    A jak rozliczacie materiały biurowe ( papier, tusze do drukarki, długopisy itp.) czy trzeba prowadzic jakis spis ile tego tak naprawde sie zużyło?

  63. Maria 26 kwietnia 2010 w 14:58 #

    w koszty możesz zaliczyć wydatek jesli masz potwierdzony fakturą wystawioną na swoją firmę i będziesz w stanie udowodnić, że poniesienie tego wydatku służyło uzyskaniu przychodu, który będziesz przyjmował do ustalenia podatku. Jesli masz fakturę za papier, tusz itp i możesz US powiedzieć do czego zużyłeś ten papier np. do pakowania, drukowania potwierdzeń itp to jest ok. Nie musisz prowadzić żadnych zapisów na magazyn. Zaliczasz w koszty w miesiącu który jest na fakturze. Przecież nie zaliczysz w koszty ciężarówki papieru bo za nią nie zapłącisz, chyba, że kupisz w celach handlowych, sprzedasz i będzież miał przychód. Móiwmy jednak o normalnych ilościach służących dla celów biurowycyh.
    Prowadząc księżkę przychodó nie musisz prowadzić żadnego magazynu, natomiast na koniec roku musisz zrobić remanent towarów handlowych ( nie materałów zakupionuych dla prowadzenia firmy) i skorygować okszty o wartość tego magazynu, który wycenisz cenami z faktury, Na początku następnego roku zaliczysz tą wartoęć w koszty.

  64. ciemna masa 26 kwietnia 2010 w 17:46 #

    witam .

    startuje z działalnością – sprzedaż internetowa (allegro)

    narazie na RYCZAŁCIE EWIDENCJONOWANYM (bez VAT)

    PROBLEM KOSZTÓW PRZESYŁKI – PODATEK OD SPRZEDAŻY PŁACĘ 3 PROCENT .

    JAK ROZWIĄZAC TEMAT WYSYŁKI WPŁATA I POBRANIE ABY NIE DOPŁACAC VAT ?

    PODOBNO Z PEŁNOMOCNICTWEM NA KUPUJĄCEGO NIE MOGĘ WYSŁAC Z KOSZTEM PRZESYŁKI ZA POBRANIEM ?

    PORSZĘ O HELP , nie chce na samym początku popłynąc :)

  65. ciemna masa 26 kwietnia 2010 w 18:13 #

    hmm .
    a jeszcze temat kuriera ?

    JAK MAM TO ZAKSIĘGOWAC , JESLI DOSTAJE ZBIORCZY KOSZT NP; 5TYŚ.ZŁ

    I TEN SAM PROBLEM WPŁATA I POBRANIE .
    CO Z TYM WSZYSTKIM ROBIC ???

  66. azazar 27 kwietnia 2010 w 22:20 #

    Witam chce założyć sklep na allegro obecnie jestem na krusie czy oriętuje sie ktoś czy moge wybrac ryczałt i do jakiej kwoty mogę miesiecznie uzyskac dochodu żeby mnie nie wyrzucili z Krusu

  67. Justyna 28 kwietnia 2010 w 14:41 #

    możesz wybrać ryczałt (oczywiście w zależności jaki to będzie rodzaj działalności) a kwota podatku jaki nie można było zapłacić za 2009 rok wynosiła 2835 zł/rok więc w tym roku będzie podobnie.

  68. rafal 28 kwietnia 2010 w 15:50 #

    witam,
    a czy bledem bylo by gdybym w przypadku pelnomocnictwa zrobil tak np:
    cena przedmiotu 30zl
    cena wysylki 10

    rzeczywista wysylka 8zl – czego nie umieszczam na
    paragonie
    w związku z nadplata (2zl) cene przedmiotu daje 32zl

    czy tak jest poprawnie?

    dziękuję z góry za odp

  69. maciek.j 5 maja 2010 w 22:10 #

    DO MIREK SZMAJDA
    Witam!
    Panie Mirku takie pytanie:
    Prowadzę działalność jako spółka jawna, konkretnie aptekę oraz aptekę internetową oraz wystawiam aukcję na allegro.
    Mam podpisaną umowę z od stycznia tego roku. Działałem na podstawie pełnomocnictwa o którym pisze Pan wyżej i dla mojego radcy prawnego było wszystko ok. Brałem faktury z poczty których nigdzie nie wpisywałem po prostu sobie były jako sam papierek. Teraz od kwietnia dostałem upust od poczty za większe ilości paczek i zaczął się jazz…. Radca prawny stwierdził że sporo działam na zasadzie pełnomocnictwa to nie mogę brać faktury na swoją firmę, że musiałbym brać fakturę na każdego z moich klientów i najlepiej by było jakby zerwał umowę i wrócił do starej formy czyli wypełniania kwitków ręcznie (przy umowie korzystam z Elektronicznej Książki Nadawczej i wszystko się drukuje samo) i stania w kolejce na poczcie (teraz wchodzę mówię dzień dobry zostawiam paczki i wychodzę). Póki co nie znajduję rozwiązania problemu a doliczenie VAT do przesyłek spowoduje wzrost ceny której nie da się wyregulować na towarze bo konkurencja jest tak silna a narzut tak nie wielki że byłaby to gra nie warta świeczki.
    czekam na odpowiedź
    pozdrawiam

    • Mirek Szmajda 5 maja 2010 w 23:30 #

      Maciek, moim zdaniem powinieneś robić tak, że faktury z poczty jak najbardziej powinieneś rozliczać w koszty. Jednocześnie powinieneś odnotowywać jako przychód każdą wpłatę otrzymaną od klientów na poczet kosztów wysyłki. Na przykład na zasadzie dowodu wewnętrznego.

      Ważne teraz, aby przychody na koszty wysyłki otrzymywane od klientów nie były wyższe niż faktyczny koszt wysyłki na poczcie. Możesz od klientów pobierać mniej, ale nie powinieneś pobierać więcej.

      Takie jest moje zdanie. Nie jestem jednak doradcą podatkowym. Więc najlepiej zweryfikuj jeszcze to podejście u różnych doradców.

  70. maciek.j 6 maja 2010 w 07:54 #

    WItam MIRKU!
    dzięki za super szybką odpowiedź. Dziś zadzwonię do swojego radcy prawnego i spytam czy takie rozwiązanie jest wg niego ok. dam znać jak coś więcej będę wiedział. pozdrawiam

  71. ciemna masa 6 maja 2010 w 10:38 #

    DO PANA MIREK SZMAJDA .

    MAM PYTANKO NA TEMAT WYSYŁKI PACZEK ZA POBRANIEM .

    JESTEM NA RYCZAŁCIE EWIDENCJONOWANYM BEZ VAT , CHCIAŁBYM WIEDZIEĆ JAK ROZWIĄZAĆ PROBLEM OPŁATA ZA PRZESYŁKI POBRANIOWE – JAK TO ZAKSIĘGOWAC ?

    NA WPŁATĘ WYSTARCZY PEŁNOMOCNICTWO DOPISANE NA AUKCJI .

    POZDRAWIAM ADAM

  72. lokos 11 maja 2010 w 14:09 #

    Może pytanie będzie “dziwne” , ale jeszcze jestem trochę zielony w tematyce DG… załóżmy, że wysłanie towaru za pośrednictwem poczty kosztuje 1 zł… a ja na stronie piszę: wysyłka 1.22 zł i po prostu ten VAT oddaję. Klient dostaje rachunek dokładnie na kwotę jaką zapłacił. A fakturę z poczty wpisuję w jedynie w koszty. Czy takie wyjście jest dobre? I czy rzeczywiście wychodzę na czysto (klient płaci 1zł dla poczty i 0,22zł dla US)?

  73. Radek 27 maja 2010 w 19:54 #

    Witam,
    Dawno temu w 23 pkt napisał napisał Pan Mirek Szmajda, cytuje:
    “Ja akurat biorę fakturę z poczty i wpisuję ją w całości koszty. Jednocześnie wystawiam dowód wewnętrzny na przychód w wysokości należności na wysyłkę otrzymanych od klientów”
    Mam pytanie?
    Napisał Pan że wystawi dowód wewnętrzny – jak może wyglądać wykazanie takiego dowodu i jak go osnieść do konkretnej fvat aby było wszystko uporządkowane??

    Pozdrawiam

  74. Radek 27 maja 2010 w 19:57 #

    Jeszcze jedno pytanko?
    Sprzedałem na Allegro przedmiot za 28,49zł z czego 12zł miało być na przesyłkę, niewstety nie brałem żadnej fvat z pozty, jak to zrobić by było wszystko ok z US??
    Wystarczy napisać że przychód był 28,49zł brutto?? i będzie ok ??
    Dodam że pieniązki wpłyneły na konto osobiste a nie firmowe a fvat muszę wystawić z firmy?? Czy mogę dołączyc wyciąg z osobitego jako udokumetowanie??

    Pozdrawiam

    • Mirek Szmajda 29 maja 2010 w 16:44 #

      Radku, musisz zwrócić się z tym pytaniem do księgowej.

      Ja z grubsza podałem jak ja robię i co było skonsultowane z moim biurem rachunkowym. Jednak nie jestem aż takim ekspertem od księgowości, żeby wnikać w takie szczegóły jakie tu podajesz.

      Ja skupiam się na sprzedaży. Sprawy księgowe zostawiam innym ekspertom.

      Tak zastanawiam się, czy nie zaprosić w najbliższym czasie do Radia Internetowych Sprzedawców takiego eksperta od rachunkowości. Co o tym sądzicie?

  75. Radek 31 maja 2010 w 11:17 #

    Bardzo dobry pomysł

    pozdrawiam

  76. Alice 3 czerwca 2010 w 21:19 #

    Przeczytałam uważnie powyższe wypowiedzi. Jak zaczynałam sprzedaż internetową zadzwoniłam do Krajowej Informacji Podatkowej i otrzymałam taką odpowiedz: “na podstawie art 14 ust.3 pkt 3a Ustawy od os. fizycznych koszty wysyłki nie wlicza się do przychodu”. Klient płacąc za wysyłkę po prostu zwraca mi poniesione moje koszty dostarczenia towaru. Dotychczas tak stosowałam. Nie księgowałam wpłat na przesyłkę jako przychód ani opłat pocztowych jako koszt. Biorąc pod uwagę tą interpretację jeżeli nie ma przychodu to nie ma do czego doliczać VAT-u. Będąc na szkoleniu Allegro był poruszany temat kosztów wysyłki, że należy księgować jako przychód z VAT. Trochę mnie to zaskoczyło i nie podjęłam dyskusji.
    Jakie jest Państwa stanowisko do takiej interpretacji,
    bo chyba taka instytucja jak Krajowa Informacja Podatkowa
    ma rację? Czy nie warto od tej strony sprawy rozpatrywać
    w rozmowach z Urzędami Skarbowymi? A może Allegro jako społeczność sprzedawców internetowych wystąpiłoby o jednoznaczną interpretację i to na piśmie i opublikowało na stronach dostępnych dla sprzedawców. Wszyscy jesteśmy już zmęczeni różnymi interpretacjami, bo każdy Urząd interpretuje jak mu wygodnie. A my płacimy kary.

  77. drzewko 6 czerwca 2010 w 15:38 #

    Witam od ponad 1,5 roku mam podpisaną umowę z firmą kurierską. Odliczam sobie Vat dodam że jestem ryczałtowcem. Jeżeli sprzedaję jakiś towar to na fakturze lub paragonie nie zamieszczam kosztów wysyłki. Nieświadom że to jest sprzeczne z prawem jak to teraz naprawić, jak to udokumentować US?

  78. abra21 14 czerwca 2010 w 21:10 #

    witam, pomóżcie mi jestem na ryczałcie 3% prowadzę sprzedaż na allegro, jak mam rozliczać się z kosztów wysyłki!! czy w ogóle muszę czy tylko z samych sprzedanych rzeczy! czy wystarczy to pełnomocnictwo napisane na aukcji w uwagach??
    np. sprzedaję za 5zł,a wysyłka 3zł to rozliczam się z 5zł czy 8zł, i na jakiej podstawie mam się rozliczyć czy wystarczy raport przesłany z allegro – zestawienie sprzedaży czy wyciąg bankowy – nie ma jasnych zasad, a jak będą kontrolować to wiedzą jak nas uziemić – POMÓŻCIE

  79. maciaszka 23 czerwca 2010 w 13:30 #

    Witam
    Mam pytanie – co dzieje się kiedy w aukcji mam zawarte pełnomocnictwo, koszt wysyłki podany w aukcji jest dokładnie taki jak płacę na poczcie a kupujący sam , na własna rękę zaokrągla sobie całość kwoty; przykładowo: towar kosztuje 100zł wysyłka 9zł = 109zł a kupujący z “dobrego serca” zaokrągla sobie to do 110zł.
    Na jaka kwotę powinienem wystawić paragon? 100zł czy 101zł?
    Jak wygląda ta sytuacja kiedy zakup jest na kilku odrębnych aukcjach i kupujący wpłaca należność osobno za każdą aukcję czyli do każdej ceny dodaje ponownie koszt wysyłki a ja chciałbym to wysłać jedna paczką – mogę to zrobić czy powinienem wysłać dwie osobne przesyłki?
    Jeszcze pytanie co kiedy koszt wysyłki okaże się wyższy niż ten który wpisałem w aukcji – koszt towaru 100zł wysyłka 5zł (np pomyłkowo wpisana – powinno być 9zł) a faktycznie zapłaciłem 9zł na poczcie – ile wtedy księguję? 100zł czy może od towaru odejmuję różnicę z wysyłki i nabijam 96zł ?
    Moja forma opodatkowania to ryczałt 3% bez VAT a działalność obejmuje sprzedaż wysyłkowa bez zaznaczenia usług wiążących się z opakowaniem czy wysyłką.

    • Mirek Szmajda 23 czerwca 2010 w 20:36 #

      “Maciaszka” – podnieś cenę towaru na paragonie/fakturze o to zaokrąglenie lub różnicę w kosztach wysyłki. Jeśli chodzi o nadpłatę na wysyłkę to uczciwie byłoby zwrócić klientowi różnicę.

      Jeśli zapłacisz więcej na poczcie to jest to wtedy Twój koszt – ta różnica. Ale nie wiem jak to rozliczać przy ryczałcie.

  80. maciaszka 23 czerwca 2010 w 21:33 #

    Dzięki za odpowiedź.
    Mam jeszcze pytanie czy jeżeli wpłatę dostaję na konto firmowe to ewentualny zwrot nadpłaty lub zwrot całej wpłaty (np po uznanej reklamacji) powinienem wykonać z tego samego rachunku, na który wpłynęły pieniądze czy mogę taki zwrot przelać z konta prywatnego? – oczywiście mam na to potwierdzenie a tytule jest opis czego dotyczy przelew.
    Pozdrawiam!

  81. Grace83 30 czerwca 2010 w 17:54 #

    Witam!

    Jestem ryczałtowcem 3% bez vat.
    Czy na dowodzie wewnętrznym piszę nazwę towaru plus cena z aukcji, a poniżej kwotę za przesyłkę?
    Czy wliczam w wartość towaru przesyłkę i wpisuję w dowód wew.
    Jak to jest jeżeli klient kupi u mnie 2 rzeczy z różnych aukcji a koszt wysyłki zwiększy się o 3 zł, to czy powinnam wartość przesyłki rozbić na 2 równe kwoty i dodać do ceny z aukcji każdego towaru.
    Proszę o pomoc.

  82. dżooł 15 sierpnia 2010 w 20:28 #

    A nie lepiej np tak:
    Towar koszt: 200zł
    Koszt wysyłki na poczcie wynosi dajmy na to 10zł ( a za przesyłkę biorę np 13zł i Vat mam już zwrócony):>
    Klient ma na fakturze:
    Koszt towaru 200zł
    Koszt wysyłki 13zł
    RAZEM 213zł
    I GITARA

  83. Mirek Szmajda 16 sierpnia 2010 w 01:13 #

    @dźooł – jasne że możesz tak zrobić.

  84. Mariusz 22 sierpnia 2010 w 16:50 #

    Witam!
    Jestem vatowcem i rozliczm się na zasadach ogólnych 18% kpir.
    Towar koszt: 100zł
    Koszt wysyłki na poczcie wynosi 10zł.
    Za przesyłkę biorę np 14zł.
    Klient ma na fakturze:
    Koszt towaru 100zł
    Koszt wysyłki 14zł
    RAZEM 114zł
    Czyli do 10 zł. doliczam 22% VAT = 2,20. Czyli razem 12,20. A te pozostałe 1,80 wrzucam jako dochód i doliczam 18% (1,80 * 18%).
    Czy tak będzie prawidłowo?

    • Mirek Szmajda 22 sierpnia 2010 w 23:28 #

      Mariuszu, wydaje się ok. Tylko nie rozumiem co to jest to doliczanie 18%? Kiedy za przesyłkę bierzesz więcej niż to Ciebie kosztuje, to koszt wysyłki rozliczasz z VATem 22%. A więc z 14 zł masz do zapłacenia 2.52 zł VATu. Reszta, czyli 11,48 jest Twoim przychodem. Koszt to 10 zł. A więc w efekcie masz dochód 1,48 zł i od tego oczywiście zapłacisz podatek dochodowy. Ale jaki, to już wyjdzie na koniec miesiąca, a właściwie roku.

  85. Mariusz 22 sierpnia 2010 w 23:55 #

    A jak będzie w przypadku pełnomocnictwa?
    Na Poczcie płacę 10 zł. za przesyłkę. Od klienta biorę 14 zł. Czy jak tą nadwyżkę, czyli 4 zł. opodatkuje 22% VATem to będzie ok?
    A więc 4 * 22% = 0,88.
    Czyli 13,12 to mój przychód.
    Koszt to 10 zł.
    Czyli mam 3,12 dochodu.
    Zgadza się?

    • Mirek Szmajda 23 sierpnia 2010 w 09:17 #

      Pierwsza sprawa Mariuszu, to VAT nalicza się w górę. Czyli do kwoty netto dodajesz 22% podatku, a nie że wyliczasz z kwoty brutto 22%. Tak więc w kwocie 4 zł nie będzie 0,88 zł VATu tylko 0,72 zł.

      Jeżeli korzystasz z pełnomocnictwa, to nie możesz naliczać klientowi droższą przesyłkę, niż faktycznie za nią płacisz. Te 4 zł różnicy możesz jednak wpisać jako osobną pozycję na fakturze i nazwać ją np. “przygotowanie przesyłki” lub po prostu doliczyć do wartości towaru.

      To drugie rozwiązanie jest szczególnie dobre jeżeli sprzedajesz towar z niższym niż 22% VATem. Wówczas od tej nadwyżki płacisz bowiem taki VAT jaki jest na towarze, a nie 22%.

  86. Kasiek 15 września 2010 w 11:51 #

    Witam wszystkich serdecznie!
    Panie Mirku, proszę mi podpowiedzieć czy na pewno dobrze rozumuję i robię z tym rozliczaniem kosztów wysyłki.

    Z poczty faktur na razie nie biorę, gdyż dopiero od lipca sprzedaję w sieci i nie jest tego dużo jak na razie.
    Klient wpłaca mi na konto koszt towaru z kosztem wysyłki. Na aukcji umieszczam to upoważnienie. Na rachunku, kosztu wysyłki nie umieszczam osobno tylko dodaję do ceny towaru. A gdy wpisuję wszystko w KPiR robię tak, że w kolumnie 7 wpisuję całą kwotę jaka jest na koncie i równorzędnie w kolumnie 13(pozostałe wydatki) zapisuję to co zapłaciłam na poczcie. Do rachunku podpinam dowód nadanie z poczty i tak to u mnie wygląda.
    Czy dobrze?
    Jestem zwolniona z Vat- drukuję tylko rachunki do każdej sprzedaży.

  87. ALKA 20 września 2010 w 15:58 #

    witaj Kasiek ja tez zaczynam z tym tematem i z powyższych wypowiedzi zrozumiałam, że do takiego postępowania jakie Ty stosujesz nie potrzeba tego pełnomocnictwa.
    Jeżeli W KPIR z jednej strony ujmujesz w przychodach cenę towaru i koszt wysyłki zapłacony przez kupującego, a z drugiej w kosztach opłatę faktycznIE ZAPŁACONĄ na poczcie to pełnomocnictwo jest nie potrzebne wg mnie.
    Zastanawia mnie dlaczego nie bierzesz FV z poczty ja mam zamiar je brać dla prawidłowo wykazanego kosztu i na ich podstawie ksiegować nawet jeżeli na poczatku nie zawierasz umowy z pocztą.
    A NA RACHUNKACH CZY DOWODZIE SPRZEDAŻY MAM ZAMIAR WYKAZAĆ JAKO ODZIELNĄ POZYCJĘ KOSZT WYSYŁKI. (TAKŻE NIE JESTEM VATOWCEM)

    • Mirek Szmajda 20 września 2010 w 23:21 #

      Alka, masz rację. Pełnomocnictwo ma sens tylko wtedy, kiedy jest się VATowcem i nie chce się obciążać klientów 22% VATem od kosztów wysyłki.

  88. Zofia 21 września 2010 w 23:46 #

    Nie jestem doradcą podatkowym. Ale znam zasady opodatkowania w zakresie sprzedaży z racji wykonywania zawodu księgowego. Obecnie jestem na emeryturze i nie pracuję zawodowo. To o sobie :-) (tak to wyszło).

    Z tego, co czytam powyżej widzę, że brak wiedzy na temat obowiązku podatkowego i zasad prawidłowego obliczenia może mieć przykre konsekwencje finansowe dla “kieszeni” firmy, czyli podatnika jakim jesteśmy w myśl prawa podatkowego.

    Pierwsza sprawa – wybór formy opodatkowania.
    - ryczałt ewidencjonowany (podatek płacimy od przychodów wg stopy procentowej.
    - na zasadach ogólnych podatek płacimy wg skali podatkowej
    od dochodu ( po potrąceniu kosztów uzyskania
    przychodów)

    Podatek VAT jest podatkiem od towarów i usług
    i ma wpływ na podatek dochodowy. Pomniejsza wartość sprzedaży o należny podatek VAT. Dotyczy tylko zarejestrowanych podatników VAT nie zwolnionych
    z obowiązku podatkowego VAT.

    Nadmienię, że jest to bardzo szerokie zagadnienie
    i nie sposób omówić je w komentarzu do wpisów.
    Podstawą obliczenia podatków są prowadzone:
    ewidencja sprzedaży,
    podatkowa księga przychodów i rozchodów,
    ewidencja zakupów i sprzedaży VAT
    oraz pełna ewidencja księgowa dla większych podatników na podstawie Ustawy o rachunkowości.

    Jeżeli mogę poradzić…
    Udać się najlepiej do najbliższego biura rachunkowego
    i poprosić o przeszkolenie lub zlecić prowadzenie
    ewidencji podatkowej.Lepiej zapłacić za poradę jak
    później wysokie kary. Prawidłowe obliczenie podatku
    spoczywa na podatniku. Brak wiedzy na ten temat
    nie usprawiedliwi skutków popełnionych błędów.

    Pozdrawiam wszystkich serdecznie i życzę płacenia
    “przyzwoitych” podatków bo są miernikiem naszego
    “bogacenie”.
    księgowe w zakresie pełnej ewidencji

    • Mirek Szmajda 22 września 2010 w 11:42 #

      Zofio, ogromnie dziękuję za pomoc z tym komentarzem. Może będziesz śledzić ten wątek i w razie czego posłużysz fachową pomocą?

      W końcu ja nie jestem księgowym i tylko dzielę się tutaj swoim sposobem rozliczania sprzedaży internetowej.

  89. ALKA 22 września 2010 w 12:14 #

    jak jesteśmy przy sprzedaży internetowej czy na aukcjach allegro to może ktoś wypowie się na temat momentu powstania przychodu (nie jestem vatowcem-jestem na KPIR) mam w opcjach płatność z góry na konto lub przy odbiorze gotówką i teraz zamierzam w momencie faktycznego wpływu na konto należności za towar i z tą też datą wystawiać dowód sprzedaży lub rachunek i z tę datą wpisywać przychód do KPIR. Dam przykład 05.09 ktoś na aukcji zakupił u mnie towar, 7.09 dokonał wpłaty na moje konto (pieniądze w ten dzień wpłynęły) a więc 7.09 wystawiam dowód sprzedaży i wpisuję przychód do KPIR
    Co o tym sądzicie?
    może ktoś wypowie się co byłoby w przypadku gdybym sprzedawał za pobraniem wg mnie skoro wysłałabym wcześniej towar to wystawiłabym wcześniej dowód sprzedaży, a więc do KPIR dałabym w momencie wystawienia dowodu sprzedaży bez względu na faktyczny wpływ, gdyby klient nie odebrał towaru dokonałbym stosownej korekty sprzedaży

  90. Kasiek 2 października 2010 w 11:25 #

    a powiedzcie mi proszę jak zaksięgować wysyłkę zwykłym listem?
    czytałam, że trzeba mieć książkę nadawczą ale (może nie doczytałam) dotyczy to wysyłek listów poleconych. a jak zrobić to ze zwykłym listem?

  91. ALKA 2 października 2010 w 12:43 #

    Kasiek ja przy poleconych wypełniam potwierdzenie nadania, wysyłam list i biorę na znaczki FV potwierdznie podpinam pod FV nie prowadzę książki nadawczej wg mnie nie ma sensu gdyż teraz i tak poczta wystawia FV do każdej wysyłki, a nie jak kiedyś jedną w miesiącu za to przy “umowie” zawartej z pocztą prowadzisz koniecznie książke i tam wpisujesz wszystko listy polecone, zwykłe i paczki itp bo dostajesz jedną fv w miesiącu i to jest dobre jak wysyłasz dużo przesyłek i niedługo też będę zmuszona do zawarcia takiej umowy – jest wygodna :)
    Apropo tego zwykłego listu weź FV na znaczki za wysyłkę i z tyłu opisz kogo dotyczyła w końcu masz prawo wrzucić ją w koszty – to moje zdanie.

  92. Kasiek 2 października 2010 w 13:03 #

    Alka wielkie dzięki, Twoja wiedza jest niezwykle pomocna :-)

  93. Alina 10 października 2010 w 11:37 #

    Witam wszystkich!
    Przeczytałam wszystkie i mam odpowiedzi, ale też wątpliwości.
    Mirku, proszę o odpowieź.
    Zaczynam jako działalność,sprzedażą internetową na Allegro. W tej chwili nie będę płatnikiem Vat, jak osiągnę obrót 20tys, wtedy Vat.
    Będą u mnie listy priorytetowe polecone, zwykłe i paczki.
    Rozumiem,że prioryt polec i paczkę mogę wpisać do ks nadawczej, a na zwykły to faktura na znaczki – tak zrozumiałam.
    Dalej – jak z kosztami wysyłki? Czy lepiej wpisać je zupełnie wg poczty-polskiej, a nadpłata to mój koszt?
    Jak zatem w sytuacji wyższych kosztów wysyłki?
    Co znaczy “pełnomocnistwo”? Doczytałam,że najlepsze w wypadku Vatu jest dopiero..
    Będę na książce przichodów i rozchodów. Tam wpisuje przychody i koszty. Jak wypośrodkować i gdzie korzystnie, a jednakże prawidłowo wpisać koszty wysyłki pobrane z towarem i rzeczywiste-opłacone na poczcie?
    Oczywiście, najlepiej zostawić profesjonalistom ksiegowość, ale coś ja chcę wiedzieć, a może i wyjaśnić im trochę na czym rzecz polega u mnie – gdyby była taka konieczność. :)
    Mirku, proszę o odp.
    Pozdrawiam Alina

    • Mirek Szmajda 11 października 2010 w 13:24 #

      Alino, niezależnie czy wpisujesz do książki nadawczej, czy nie i tak musisz wziąć na wszystko fakturę, aby mieć udokumentowanie koszty. Te faktury wpisujesz sobie jako koszt.

      Jeżeli nie jesteś na podatku VAT, to wtedy nie doliczasz do kosztów wysyłki, które płaci Ci klient, podatku VAT. Wpisujesz po prostu na rachunku dla klienta kwotę do zapłaty za wysyłkę. Jest to Twoim przychodem.

      W efekcie mając za wysyłkę koszty z faktur z poczty i przychody z wystawionych przez siebie rachunków możesz mieć na koniec każdego miesiąca dochód lub stratę. To zależy, czy opłaty za wysyłkę naliczane klientom będą niższe czy wyższe od tych, które płacisz poczcie.

      Dopiero kiedy przejdziesz na VAT, bardziej opłaca się korzystać z pełnomocnictwa. Bowiem wówczas wpisując opłatę za wysyłkę na fakturze jesteś zobowiązana doliczyć VAT. Z kolei z poczty nadal będziesz otrzymywać faktury bez VATu. Dlatego aby nie naliczać klientom VATu za wysyłkę, przestajesz wówczas wpisywać opłatę za wysyłkę na dokumencie sprzedaży i rozliczasz ją tyko dowodem wewnętrznym jako przychód nieopodatkowany VATem z tytułu pełnomocnictwa na pokrycie kosztów wysyłki.

      Na koniec podkreślam, że nie jestem doradcą podatkowym i nie biorę odpowiedzialności za tę poradę. Zawsze takie rzeczy musisz też skonsultować ze swoim księgowym.

  94. Alina 11 października 2010 w 13:54 #

    Mirku, dziekuje za odpowiedź, lecz poproszę o pare wyjaśnień.
    Jesli nie jestem na Vac-ie, to rachunki wystawiać klientowi również?/mowa w Twiim 2 akapicie/ Albo mówisz o dowodzie wewnetrznym, który za cały miesiąc razem z fakturą przedstawiaj dochód lub stratę, albo o sprzedaży?
    Właśnie , jesli chodzi o naliczanie klientom opłat za wysyłke -niższe czy wyższe – jak je sprecyzować, gdy w gre wchodzi odzież /może być jej więcej i mniej/?
    Jesli chodzi o pełnomocnictwo, nie pytam dalej o szczegóły, tylko jak je zawrzeć i za jaką pomocą?
    Wiem że o szczegóły zadba księgowy, ale proszę Mirku o odpowiedzi na powyzsze pytania, bym rozwiała wątpliwosci swoje.
    Dziekuję i pozdrawiam
    Alina

    • Mirek Szmajda 11 października 2010 w 14:37 #

      Alino, póki nie jesteś na podatku VAT, to po prostu dopisuj na każdym rachunku dla klienta pozycję “Wysyłka” i wpisuj taki koszt jaki ustalisz z klientem lub w ofercie. Ty decydujesz jak sobie ten koszt ustalisz. Możesz na przykład określić w zależności od liczby sztuk.

      Dowodem wewnętrznym teraz nie zawracaj sobie głowy.

      Pełnomocnictwo też teraz nie jest Ci potrzebne, póki nie jesteś na podatku VAT. Później możesz je zawierać na zasadzie wpisania tego w warunkach zamówienia, że “zamawiając klient zawiera takie pełnomocnictwo”.

  95. ALKA 11 października 2010 w 14:10 #

    jeżeli mogę włączę się zgadzam się z Panem Mirkiem Pani Alino jeżeli nie jest Pani na VACIE i handluje Pani np odzieżą to wystarczy klientowi wystawić tzw dowód sprzedaży a rachunek tylko na życzenie klienta ja tak robię. I tak nie będąc na vat nie potrzebujesz pełnomocnictwa a koszty wysyłki są z jednej strony Twoim przychodem i go wpisujesz na dowodzie sprzedaży obok ceny sprzedaży odzieży – taką łączną kwotę przychodu wykazujesz do KPIR później wysyłasz towar bierzesz fakturę na znaczki (jak nie masz umowy z pocztą) i wpisujesz go do KPIR jako koszt w całości Pan Mirek mówi o ewentualnym dochodzie lub stracie która może powstać jak np niedoszacujesz kosztów wysyłki i weźmiesz od klienta np 9 zł – dasz to w przychód do KPIR a na poczcie okaże sie że płacisz np 9,5 to dasz w koszty różnica 0,5 gr będzie twoją stratą która wyjdzie w KPIR lub może być odwrotna sytuacja. A póki co obrót 100 tys i wtedy przechodzisz na VAT chyba że rozpoczęłaś działalność w ciągu roku wtedy musisz zrobić proporcję w stosunku do okresu w którym będziesz działała.

  96. Anna 18 listopada 2010 w 12:33 #

    Witam!!!
    Prowadzę działalność gospodarczą na ryczałcie bez vat. Zajmuję się usługami budowlanymi i sprzedażą w internecie. Czy aby nie wliczać w przychód kosztów wysyłki, mogę również umieścić na swoich aukcjach opis,”że kupując u Mnie klienci zawierają umowę pełnomocnictwa na wysyłkę.”?? Czy w takim wypadku muszę mieć zawartą jakąś umowę z Pocztą Polską czy też wystarczą same faktury otrzymane z poczty?? Proszę o odpowiedź. Pozdrawiam.

    • Mirek Szmajda 18 listopada 2010 w 18:07 #

      Anno, moim zdaniem wystarczy, że podasz, że takie są zasady zakupów na Twojej aukcji. Z Pocztą Polską nie musisz zawierać żadnej umowy.

      Muszę jednak zastrzec, że nie jestem prawnikiem i nie mogę brać odpowiedzialności za tego typu porady.

  97. Ewa 7 lipca 2011 w 15:13 #

    Witam, przeczytałam wsztskie wypowiedzi bardzo uważnie, z tego co zrozumiałam otwierając firmę i korzystając ze zwolnienia VAT, po prostu koszt przesyłki mogę wpisywać w KPiR (np. towar 100zł, przesyłka – 15 zl, a w wydatkach koszty poniesione na poczcie zgodne z otrzymanymi fakturami? Gdybym jednak przeszła potem na VAT, sprawa sie komplikuje.. wpisuje 100zł towar 15zł przesyłka + (plus 23%) dodatkowo podatku VAT? czyli po prostu musiałabym podwyższyć kwote przesyłki tak, aby nie ponosić strat?? bowiem będę musiała zapłacić VAT od tego poniesionego kosztu przesyłki, a od poczty nie otrzymam faktury z Vat wiec nic nie bede mogła rozliczyć? Czy dobrze rozumiem? Gorąco proszę o odpowiedź,
    Pozdrawiam ciepło,
    Ewa

  98. Anna Sinior 7 listopada 2011 w 23:36 #

    Witam
    Zakładam sklep internetowy z odzieżą damską. Wybrałam formę opodatkowania ryczałtem – 3% handel. Nie będe Vatowcem- na razie.
    Chciałabym się dowiedzieć jak rozliczyć koszty przesyłki, tzn. jeżeli ktoś kupił bluzkę za 20zł + 10 zl koszty przesyłki, to na rachunku wpisuję oddzielnie to i to, czy sumuję, czy wpisuję jedynie koszty zakupu bluzki? wg tego artykułu zrozumiałam, że na rachunku wypisuję jedynie koszt zakupu bluzki czyli 20zł, rozliczając miesiąc sumuję wszystkie rachunki (bez kosztów przesylki) i przychód ten poddaję opodatkowaniu ryczałtem. Z poczty mam zbierać jakieś kwitki, czy US nie zakwestionuje opłaty “za usługę” 8%?
    Pozdrawiam

  99. Mirek Szmajda 2 grudnia 2011 w 01:17 #

    Anno, jeśli nie jesteś Vatowcem, to możesz wpisywać na rachunku dodatkową pozycję “Wysyłka” i wpisywać faktyczne koszty wysyłki lub koszty jakie doliczasz klientowi.

  100. Piotr Sowa 28 grudnia 2011 w 21:31 #

    Witam.
    Trafiłem tutaj poszukując rozwiązania pewnej kwestii. Może ktoś z was zna odpowiedź. Prowadzę księgarnię internetową. Vat na książkach wynosi 5%, na wysyłce 23%. Księgowa w biurze rachunkowym zaleciła mi aby kwestię kosztów wysyłki ująć w ten sposób, że na paragonie nabijać koszty wysyłki osobno – czyli tak:
    Książka – 30zł – 5% VAT
    Wysyłka – 12 zł – 23 VAT
    Przy takim układzie płacę VAT pomimo, że nie zarabiam na wysyłce a nawet częściej dopłacam bo udzielam na nią rabat. W takim układzie muszę zwiększyć opłatę za przesyłkę aby nie dopłacać do niej w postaci podatku VAT.
    Zamawiając z innych księgarni zauważyłem, że łączą tam cenę książki z wysyłką i na paragonie wygląda to tak:
    Książka – 42zł – 5% VAT
    Czyli cena książki zawiera kwotę wysyłki. Czy takie działanie jest w porządku? Czy us nie zarzuci, że umniejsza się należność VAT?
    Bardzo proszę o odpowiedź ponieważ zależy mi aby prawnie było ok ale też nie tracić na małych i drogich w wysyłce zamówieniach.

    • Mirek Szmajda 30 grudnia 2011 w 21:19 #

      Ujmowanie ceny wysyłki w cenie towaru jest bardzo powszechne. Stosuje to m.in. największa księgarnia internetowa Merlin.pl. Wtedy to jest tak, że po prostu nic nie liczysz za koszty wysyłki tylko masz droższe produkty. Merlin rozlicza to tak, że wpisuje proporcjonalnie do wszystkich zamówionych w jednym zamówieniu pozycji i pisze, że tak właśnie zostało zrobione.

  101. Piotr Sowa 31 grudnia 2011 w 11:15 #

    Dzięki za odpowiedź! Zawsze warto się upewnić. Między czasie znalazłem ciekawą interpretację, która trochę rozwija temat. Wklejam poniżej link gdyby ktoś wygooglował ten wątek. Poruszona jest także kwestia naliczania kosztów przesyłki gdy w jednym zamówieniu są towary z 5% i 23%.

    http://interpretacje.tmxp.pl/Podatek-od-towarow-i-uslug/Zakres-opodatkowania/Dostawa-towarow-i-swiadczenie-uslug/Swiadczenie-uslug/271079-koszt-przesylki-ksiazka-uslugi-pocztowe.html

  102. Radosław 14 stycznia 2012 w 20:06 #

    Witam , mam jedno pytanie. Jeżeli np. aukcja skończy się 30 stycznia, a pieniążki wpłyną na konto 31stycznia, a fizycznie towar wyślę 1 lutego, to jaką datę sprzedaży mam wpisać w EWIDENCJĘ PRZYCHODÓW ?? Na jaki miesiąc mam to zaksięgować??

    • Mirek Szmajda 14 stycznia 2012 w 21:13 #

      Radosław, księgujesz taką sprzedaż kiedy wpływają pieniądze, czyli na 31 stycznia.

  103. Radosław 15 stycznia 2012 w 09:41 #

    Dziękuję bardzo za szybką odpowiedź.

  104. Michał 30 stycznia 2012 w 18:53 #

    Witam!
    Zaczynam dopiero sprzedaż na allegro, po przeczytaniu komentarzy chciałem zapyta c o następujące rozwiązanie (Jestem podatnikiem VAT i nie posiadam kasy fiskalnej).

    Sprzedaję towar za 100zł (Wprowadzam do ewidencji sprzedaży lub wystawiam fakturę VAT)
    Pobieram opłatę za wysyłkę np. 20zł (Ten przychód zawsze wprowadzam do ewidencji sprzedaży nie wpisując go na fakturze).
    W koszta wliczam fakturę od firmy kurierskiej za każdą przesyłkę.

    Czy jest to dobry sposób? Zaznaczam że opłata pobierana od kupujących jest zaokrąglana w górę. Np pobieram 20zł a w rzeczywistości sama wysyłka kosztuje np 18,5zł.
    Oczywiście w koszta wliczam także inne materiały do pakowania itd..
    Pozdrawiam

    • Mirek Szmajda 31 stycznia 2012 w 13:17 #

      Michał, ważne abyś uwzględniał w wpisanej na fakturze opłacie za wysyłkę podatek VAT. Wtedy jest ok.

  105. Michał 31 stycznia 2012 w 19:09 #

    Ale na fakturze wpisuję tylko sprzedany towar, nie ma tam pozycji transport towaru. Kwotę która wpłynęła na poczet transportu zapisuję w ewidencji sprzedaży.

  106. Anita 31 marca 2012 w 22:58 #

    Witam serdecznie
    Prowadzę sprzedaż internetową ,mam sklepik tylko rośliny wieloletnie i kwiaty cięte.Sprzedajemy jako płody rolne z ryczałtowego rolnika przechodzimy na Vat.
    Rozumiem,że mam odprowadzić 8 procentowy Vat ,nie rozumiem jak uwzględnić mam koszty przesyłki.
    Paczki wysyłam tylko Pocztą Polską czytam ,że jet zwolniona z podatku poczta.
    Czy nie wystarczy dopinać do faktury karki nadania paczki? Gubię się POMOCY!!!
    Będę wdzięczna za odpowiedź.
    Pozdrawiam

  107. Patrycja 14 kwietnia 2012 w 14:08 #

    Witam serdecznie,
    Panie Mirku ja mam takie pytanie, będę chciała wykorzystać pełnomicnictwo do wysyłek, by nie dodawac vatu, ale chodzi mi o to czy moge robic tak – ze na paragonie- wbijam towar + vat i przesylka zw? Chodzi o to ze pozniej daje wyciag bankowy dla ksiegowej i tam sa wplaty od klientow – ktore powinny byc zgodne z tym co na paragonach, czy tak jest?
    Z gory dziekuje za odpowiedz,
    pozdrawiam

    • Mirek Szmajda 18 kwietnia 2012 w 12:08 #

      Na paragonie nie można wpisać pozycji wysyłka ze zwolnionym VAT, tak jak wpisuje się towar. W tym przypadku trzeba by naliczyć VAT. Trzeba to odnotować poza pozycjami w paragonie. Nie może to być bowiem wliczone do przychodu.

  108. Patrycja 21 kwietnia 2012 w 22:18 #

    To jak mam to zrobić by nie dodawać Vatu do przesyłek?
    Nie znalazłam powyzej odpowiedzi, dlatego teraz pytam.
    Czy mam wbijac na kase tylko towar + vat, a pozniej przy raporcie kasowym robic jakies notatki?
    Moze mi Pan podpowiedziec jak tą kwestię mozna rozwiązać, jestem na vacie i mam kase, chce korzystac z pelnomocnictwa, czekam na info:)
    pozdrawiam

  109. ilona 3 maja 2012 w 16:57 #

    Witam! Jestem Vatowcem i robię tak. Zawarłam z Pocztą Polską umowę na sprzedaż znaczków / kupuję je 4% taniej i mogę odsprzedawać / Na moich paragonach lub na życzenie fakturach “nabijam” cenę towaru/z vat/ + cenę znaczka/zw z vat/ oraz koszt wysyłki /z vat/
    Koszt wysyłki to przygotowanie, pakowanie i wizyta na poczcie.

  110. beata 1 listopada 2012 w 22:37 #

    witajcie planuje zalozyc sklep na allegro,juz troche poczytałam ok,nie bede watowcem tylko ryczałt 3% moje pytanie takie gdyż bede wysylala głównie kurierem a koszty wysylki 0zł (kurier gratis)dodam ze bede sprzedawać karmę oraz inne art zoologiczne ,ew pocztą to listem poleconym priorytetowym.paczką ekonomiczną czy oprocz faktury musze miec do wzgladu potw nadania?bo dla siebie to rzecz jasna lepiej mieć. zeby miec potw nadania,tzn koszty? i na to fakturę w poczty tak?i co dalej?jesli bede miala jakies koszty wysylki z poczty obniże na rzecz wyzszej ceny towaru.to mam sobie wliczyc to w straty?
    czy konieczny jest rachunek firmowy nie moge miec osobistego tylko do tych celów?czy warto brac telefon firmowy ,jak z rachunkami(wliczac w straty?)a mając tel sobisty mzona sobie soladowania jakos odliczyc?bede przeciez dzwonic w sparwach słuzbowych (potzrebny billing)poradżcie.
    dodam ze poasiadam rente socjalna stałą i sposob rozliczania sie z zusem(ubezpieczenie mam )nie wiem jak to wygląda>?
    dotychczasowe wypowiedzi co ro ryczałtu 3%:)duzo mi pomogły wasze wypowiedzi,jak bedziecie cos wiedzieli

  111. Justyna 2 listopada 2012 w 10:53 #

    Witam serdecznie,

    Mam pytanie apropo właściwego prowadzenia książeczki przychodów i dochodów. Od 1 października założyłam jednoosobową działalność gospodarczą, która będzie się specjalizować w wysyłce towarów zagranicę drogą internetową. Wystawiam produkty na stronie firmy francuskiej na mojej marży, natomiast za wystawienie tych produktów na ich stronie, pobierana jest ode mnie marża w wysokości ustalonej przez firmę francuską. Przypuśćmy, że zysk mojej firmy jest 5%, natomiast firma ode mnie bierze za sprzedaż 10%, czyli więcej niż ja narzucam moją marże. Czyli de fakto na sprzedawany produkt muszę narzucić marżę w wysokości 15% i marża francuska jest opodatkowana VAT-em w wysokości 19,6%. Ja natomiast Vat-owcem nie jestem. Jedynym dokumentem potwierdzającym pobranie marży Francuskiej firmy ode mnie jest rozliczenie w formie elektronicznej. Mam wobec tego pytanie w jaki sposób prawidłowy powinnam umieścić w książeczce przychodów i rozchodów te dane jak powyżej. Przychodem będzie oczywiście moja marża, a rozchód będzie to marża sklepu francuskiego….jak powinnam rozliczyc te dane?

    Bardzo dziękuję za odpowiedź

  112. Jacek 4 stycznia 2013 w 23:09 #

    Panie Mirku mam pytanie:

    Czy korzystne jest w takim razie pobieranie od klienta za paczkę pocztową 12 zł w sytuacji gdy Poczta Polska pobiera ode mnie za tą przesyłkę 9 zł? Załóżmy że w miesiącu mam 200 takich paczek czyli jestem na tym 600 zł do przodu w gotówce ale czy aby na pewno do przodu?

    • Mirek Szmajda 11 stycznia 2013 w 13:25 #

      Dobre pytanie czy to się opłaca. Trzeba to po prostu policzyć, bo to zależy jaki płacimy podatek.

Dodaj komentarz

BEZPŁATNE PORADY
dla Internetowych Sprzedawców
x

Chcesz regularnie otrzymywać
Biuletyn Sprzedawcy Internetowego?

 

Wpisz Imię: *
Wpisz Email: *
Wpisz 4: (filtr antyspamowy)

Wysyłając to zgłoszenie zgadzasz się z Zasadami Prywatności.

W każdej chwili możesz zrezygnować!

Przeczytaj poprzedni wpis:
Nie wpędzaj się w koszty rozwoju sprzedaży internetowej

Dzisiejsza sprzedaż internetowa to coraz  bardziej różnorodna branża. Kiedyś wszystko było proste: sklep internetowy lub aukcje. Sklepy internetowe i aukcje...

Zamknij